میلگرد؛ راهکاری پایدار برای ساخت و ساز

میلگرد یا آرماتور، فولادی است که در بتن برای افزایش مقاومت کششی و دوام آن به کار می‌رود. این مطلب توضیح می‌دهد که میلگرد چیست، چگونه ساخته می‌شود، و چرا در پروژه‌های ساختمانی حیاتی است. انواع مختلف میلگرد و استانداردهای تولید آن نیز بررسی می‌شوند.

در این مقاله میخوانید...

ممکن است اصطلاح میلگرد را زمانی‌که قصد برنامه‌ریزی و خرید مصالح برای شروع یک پروژه ساخت و ساز بتنی یا سیمانی دارید، را زیاد شنیده باشید. اما میلگرد چیست؟ دقیقاً چه کاری برای پروژه شما انجام می‌دهد که آن را بسیار مهم می‌کند؟ آیا انواع مختلف آن واقعا برای پروژه شما حیاتی هستند؟

آیا تا به حال به نحوه ساخت میلگرد توجه کرده‌اید؟

سازندگان به‌طور استراتژیک میله‌های فولادی را به گونه‌ای قاب‌بندی می‌کنند که بتن و ملات را کنترل می‌کند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که در تولید میلگرد تخصص دارند، زیرا این محصولی است که همیشه تقاضای بالایی دارد. هر جا که نیاز به فولاد تقویت شده باشد (هر پروژه تجاری که بتوانید تصور کنید)، از میلگرد استفاده می‌شود. برای نشان دادن اینکه این ماده چقدر قابل مصرف است، همین که بدانید بیش از 150 سال است که استفاده می‌شود، کافی است.

نقش حیاتی میلگرد در تقویت بتن

بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در دنیا و ساخته بشر است، اما یک نقطه ضعف دارد؛ در مقاومت در برابر تنش خیلی خوب نیست. این بدان معناست که مقاومت کششی پایینی دارد و به راحتی تحت فشار یا حرکت می‌تواند ترک بخورد یا بشکند.

معایب بتن

برای غلبه بر این چالش، مهندسان از میلگرد استفاده می‌کنند که مخفف میله تقویت‌کننده است. این میله یا شبکه فولادی برای افزایش استحکام و دوام بیشتر در بتن استفاده می‌شود. ایجاد پیوند با بتن و حمل برخی از نیروهای کششی که بتن قادر به تحمل آن نیست، وظایف اصلی میلگرد است. این عنصر مهم همچنین به کنترل محل وقوع ترک کمک کرده و یکپارچگی ساختاری بتن را به خطر نمی‌اندازد.

وجود میلگرد جزء ضروری ساخت و ساز مدرن است، زیرا به بتن این امکان را می‌دهد که در برابر فشار و کشش زیادی مقاومت نشان دهد. بدون این قله تقویت‌کننده، بسیاری از سازه‌های فعلی احتمالاً قابل اجرا یا ایمن نخواهند بود.

نقش میلگرد در ساخت و ساز

اهمیت و کاربرد میلگرد در سازه های بتنی

فولادی که در سازه‌های بتن استفاده می‌شود، برای جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می‌شود. این فولادها به شکل سیم یا میلگرد تولید و در کشورهای مختلف، با استانداردهای متفاوت تولید می‌شوند. این فولادها دارای خواص مکانیکی خاصی هستند و بر اساس انواع، اندازه‌ها و اشکال مختلف، بسته به هدف و طراحی سازه‌های بتنی، تقسیم می‌شوند. میلگردها با ایجاد پیوند با بتن و حمل برخی از نیروهای کششی که بتن نمی‌تواند تحمل کند، کمک به استحکام سازه‌های بتنی می‌کنند و می‌توانند محل وقوع ترک را کنترل کنند.

استانداردهای تولید میلگرد در ایران

فولادهای آرماتوری که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند، با استانداردهای روسی مطابقت دارند. در ایران، میلگردها با تنوع قطرهای مختلف بر اساس استانداردهای تولیدکنندگان متفاوت است. این فولادها از ضایعات فولادی بازیافتی که ذوب، ریخته‌گری و نورد شده‌اند، ساخته می‌شوند و به صورت میله یا کلاف بریده می‌گردند. از دیگر روش‌های تولید، آجدار یا تغییر شکل داده شده آنها به‌منظور بهبود چسبندگی با بتن و جلوگیری از لغزش استفاده می‌شود.

فولادی که در سازه‌های بتن به کار می‌رود برای جبران مقاومت کششی پایین آن استفاده می‌شود. این فولاد به شکل سیم یا میلگرد تولید می‌شود و در کشورهای مختلف، با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شود. این فولادها طبقه‌بندی خاصی از خواص مکانیکی دارند.

میلگردها به انواع، اندازه‌ها و اشکال مختلف بسته به هدف و طراحی سازه‌های بتنی تقسیم می‌شوند. برخی از انواع این فولادها عبارتند از فولاد کربنی، گالوانیزه، ضد زنگ و با روکش اپوکسی.

مزایای میلگرد

کاربردهای میلگرد در سازه‌های بتنی

فولادی که در سازه‌های بتن به‌کار می‌رود برای جبران مقاومت کششی پایین آن استفاده می‌گردد. این فولاد به شکل سیم یا میلگرد و در کشورهای مختلف، با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شود. این فولادها طبقه‌بندی خاصی از خواص مکانیکی دارند. میلگردها با ایجاد پیوند با بتن و حمل برخی از نیروهای کششی که بتن قادر به تحمل آن نیست، عمل کرده و به کنترل محل وقوع ترک کمک می‌کند. میلگرد در بسیاری از کاربردهای بتنی مانند دال‌ها، دیوارها، پی‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند استحکام، پایداری و طول عمر بتن را افزایش داده و هزینه و ضخامت مصالح را کاهش دهد.

چگونه میلگرد از ساخت و ساز بتن مسلح پشتیبانی می‌کند ؟

تقویت‌کننده نقش‌های متعددی برای انجام دارد؛

آرماتور اولیه میلگردی است که برای اطمینان از اینکه سازه به طور کلی می‌تواند بارهایی را که عناصر سازه و محیط بر روی آن وارد می‌کنند، تحمل کند.

آرماتورهای ثانویه که به‌عنوان تقویت‌کننده توزیع یا حرارتی نیز شناخته می‌شود، دوام و زیبایی را اضافه می‌کند، این عناصر مقاومت موضعی کافی برای محدود کردن ترک و مقاومت در برابر تنش‌های ناشی از تغییرات دما و انقباض ایجاد می‌کنند.

فولاد میلگرد یا آرماتور، علاوه‌بر استفاده در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن، در ساخت و سازه‌های فلزی، پل‌ها، خودروها، قایق‌ها، ماشین‌آلات، ابزارهای کشاورزی و صنعتی، تجهیزات نظامی، وسایل نقلیه ریلی و غیره نیز به کار می‌رود.

استفاده از میلگرد برای ایجاد مقاومت در نقاط خاص جهت افزایش مقاومت در برابر بارهای متمرکز و ایجاد مقاومت موضعی و سختی، باعث پخش ضربه بار در محدوده گسترده‌تری می‌شود. این جنبه‌های کلیدی میلگرد، می‌تواند به‌عنوان پشتیبان برای نگهداری سایر میله‌های فولادی در موقعیت صحیح جهت تحمل بارهای مشخص عمل کند.

میلگرد تقویت کننده

واحدهای بنایی مانند بلوک و آجر می‌توانند با حفره‌هایی برای نصب میلگردها طراحی شوند تا با اتصال به دوغاب در جای خود محکم گردند. این میلگردها به عنوان ارتقاء‌دهنده استحکام و پایداری واحدهای بنایی عمل می‌کنند. برای نصب میلگرد، ابزارهایی برای انجام عملیات برش، خم کردن و بستن میلگرد استفاده می‌شود. انواع مختلفی از میلگردهای آرماتور از قطرهای 6 تا 42 میلیمتر برای استفاده در کار بتن مسلح قابل استفاده هستند. استفاده صحیح از میلگردها باعث افزایش قدرت پایه‌های بتنی و کاهش خطر نقصان و خرابی در واحدهای بنایی می‌شود.

4/5 - (4 امتیاز)
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است