محصولات فولادی پایین دستی

محصولات فولادی پایین‌دستی از فولاد تجاری‌سازی شده تشکیل شده‌اند که در بازار عرضه می‌شوند. اینها تحت فرآیندهای زیادی قرار می‌گیرند - به ویژه فرآیندهایی که در آنها جوهره آن از محصول فولادی شکل می‌گیرد. هنگامی‌که اکثر مردم از محصولات فولادی پایین دستی استفاده می‌کنند، آنها نمی دانند که فولاد بسیار متنوع تر است! این آلیاژ در انواع صنایع مختلف مانند صنعت حمل و نقل، صنعت کشتیرانی و صنعت بسته‌بندی کاربرد دارد. از صفحات فولادی برای قاب‌های خودرو گرفته تا کارهای جاده ای ... البته صنایع بیشتری هستند که مطمئناً برای محصولات پایین دستی فولادی کاربرد پیدا می‌کنند و این به تنهایی نشان می‌دهد که فولاد چقدر همه کاره و همه جا حاضر است.

در این مقاله میخوانید...

کاربردهای محصولات فولادی پایین دستی چیست؟

مصالح و مواد ساختمانی

صنعت حمل و نقل

صنعت کشتیرانی

صنعت بسته بندی

به دلیل وجود انواع فولاد، می‌توان از آنها در صنایع مختلف و برای کاربردهای مختلف استفاده کرد. کاربردهای فراوان آن در کنار استحکام بالا و هزینه تولید بسیار پایین و به‌دلیل تنوع و تقاضای آن، تقریباً در هر تجارتی به کار گرفته شده و جزو همه کاره‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است.

محصولات فولاد پایین‌دستی، فولادهایی هستند که قبلاً فرآیندهای تولید اولیه را گذرانده‌اند و باید در کارخانه‌های فرآوری سایر صنایع توزیع یا به صورت تجاری برای ساخت و ساز و غیره استفاده شود.

فولاد
محصولات پایین دستی فولاد

کاربرد محصولات فولادی پایین دستی

  • صنعت ساخت و ساز

صنعت ساختمان بزرگترین مصرف کننده است که تقریباً 50 درصد کل مصرف فولاد جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

وقتی در مورد فولاد صحبت می‌کنیم قطعا اولین چیزی که به ذهن می‌رسد در ساخت و ساز است. به طور کلی، محصولات فولادی عمدتاً به‌عنوان یک چارچوب ساختاری برای ساختمان‌ها و در برخی موارد به‌عنوان ماده اصلی در ساخت برخی سازه‌ها از جمله پل‌ها و مجسمه‌ها استفاده می‌شود.

فولاد تقریبا ایده‌آل‌ترین مصالح ساختمانی زمان خود است. اکثر محصولات فولادی بالادستی که در ساخت و ساز به کار برده می‌شوند عبارتند از تیرهایH، میله‌های فولادی تغییر شکل یافته، صفحات فولادی و حتی لوله‌هایی که برای سیستم‌های فاضلاب و سیستم‌های آب بهره‌گیری می‌شود.

انواع مختلف محصولات فولادی پایین دستی را می‌توان در زیرساخت‌های مختلف گنجاند.

امروزه برخی از بزرگترین ساختمان‌های جهان با کمک محصولات پایین دستی پابرجا هستند. بسیاری از محصولات فولادی پایین دستی از محصولات فولادی بازیافتی تولید می‌شوند. آنها به ندرت از سنگ آهن ساخته می شوند زیرا بازیافت محصولات فولادی قدیمی بر کیفیت محصول فولادی تشکیل شده تأثیر نمی‌گذارد.

با این وجود، محصولات فولادی پایین دستی مانند صفحات، میله‌ها و ورق‌های فولادی همگی به نوعی در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌‍شوند. این فقط نشان می‌دهد که فولاد چقدر برای هر نوع ساخت و ساز مهم است.

  • صنعت حمل و نقل

صنعت فولاد زمینه‌های بسیاری را در بر می‌گیرد، از ساخت اتومبیل و سایر خودروها گرفته تا ایجاد ریل قطار، لوازم جانبی خودرو و موارد دیگر. همانطور که گفته شد، این یک واقعیت است که خودروها بیش از چند قطعه فولادی درون خود دارند. اگرچه اکثر آنها تا حدی سفارشی شده‌اند، اما همه آنها از یک محصول فولادی پایین‌دستی می‌آیند. یک مثال عالی می‌تواند کاپوت ماشین باشد. برخی از آنها تماماً از صفحات فولادی ساخته شده‌اند.

خودروهایی هم هستند که چارچوب‌هایی دارند که تماما از فولاد ساخته شده‌اند. برخی از گریدهای فولادی ترکیبی از دوام و سبکی وزن هستند که آنها را برای کاربردهای خودرویی عالی می‌کند!

گواهی بر این است که محصولات فولادی چقدر برای صنعت حمل و نقل مفید هستند.

البته کاربردهای فولاد در صنایع حمل و نقل بیشتر از الحاقات ساده و فریم وسایل نقلیه است. باید به خاطر داشته باشید که قطارها، به ویژه ریل قطار، کاربردهای کلیدی فولاد هستند.

  • صنعت کشتیرانی

محصولات فولادی پایین دستی را می‌توان برای ایجاد بسیاری از محصولات بزرگ و کوچک استفاده کرد.

یکی از برجسته‌ترین کاربردهای آنها برای کانتینرهایی است که برای نگهداری محموله به کار می‌رود. ون‌های کانتینری بزرگ در پشت کامیون‌ها و ظروف کوچکتر که نوعی مایع مانند روغن یا آب را در خود ذخیره می‌کنند. کشتی‌های باری نیز از نوعی فولاد ساخته شده‌اند که بسیار بادوام و محکم است، آنها به اندازه کافی قوی هستند تا در برابر جریان اقیانوس بدون هیچ تغییر شکلی بمانند.

صنعت حمل و نقل به موادی نیاز دارد که به اندازه کافی بادوام باشند تا در برابر قدرت طبیعت مقاومت کنند و محصولات فولادی دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند آنها را فراهم کند.

 صنعت بسته بندی

نحوه بسته‌بندی کالاهای کوچکتر برای زندگی روزمره ما مهم است، از قوطی‌های حلبی گرفته تا مخازن آب محلی؛ تعداد زیادی از آنها از فولاد ساخته شده‌اند.

محصولات ساخته شده از سبک‌ترین ورق‌های فولادی امکان پر کردن با سرعت بالا و بسته‌بندی سبک و آسان را فراهم می‌کند.

فولاد، به دلیل خاصیت شگفت‌انگیز مقاومت در برابر خوردگی، یکی از بهترین واحدهای ذخیره‌سازی مواد غذایی و نوشیدنی را به وجود می‌آورد.

فولاد
صنایع فولاد پایین دستی

محصولات فولادی پایین دستی چگونه تولید می شوند؟

تولید محصولات فولادی پایین دستی را از طریق سه روش اصلی مورد بحث قرار می‌دهد: نورد صفحه، نورد نوار داغ و نورد بیلت.

این پروسه‌ها شامل مراحلی مانند گرم کردن مجدد، نورد کردن و شکل دادن به اشکال مختلف مانند صفحات، کلاف‌ها و میله‌ها است. سپس محصولات نهایی برای بهبود کیفیت آنها تحت پردازش قرار می‌گیرند. محصولات فولادی پایین رده، تجاری شده و به‌طور مستقیم در بازار به‌ویژه برای پیمانکاران در دسترس هستند.

  • دستگاه نورد صفحه
  • دستگاه نورد گرم نوار ورق
  • دستگاه نورد شمش

نورد ورق

ایجاد صفحات فولادی در کارخانه‌های یک دستگاه نورد اتفاق می‌افتد. در این تأسیسات، دال‌های فولادی با اندازه، طول و شرایط نسبتاً یکسان در یک کوره گرمایش مجدد قرار می‌گیرند. این کوره‌های گرم کردن مجدد می‌توانند پیوسته یا به‌صورت دسته‌ای باشند. هنگامی‌که ورق‌های فولادی دوباره گرم می‌شوند، در دستگاهی قرار می‌گیرند که به آرامی صفحات فولادی ناهموار و حجیم را صاف می‌کند. برخی از نورد‌ها از دو نوع ماشین استفاده می‌کنند، به یکی از آنها رافینگ می‌گویند که بر خلاف نامش، دال فولادی را صاف می‌کند تا کار را آسان‌تر کند. سپس در نورد تکمیلی، صفحه فولادی را به پارامترهای تعیین شده شکل می‌دهد.

پس از قالب‌گیری در خط پایه ورق فولادی، در دستگاه تسطیح داغ قرار داده می‌شود. تراز کردن ورق فولادی برای جلوگیری از مشکلات در برخی از فرآیندهای ماشین‌کاری مانند برش، پروفیل، پرس و برش بسیار مهم است. هنگامی‌که صفحات فولادی تا حد ممکن تراز شدند، سپس وارد یک دستگاه خنک‌کننده می‌شود تا قبل از انجام چند فرآیند به ورق فولادی استراحت دهد تا کل صفحه فولادی تمیز و عادی شود. هنگامی‌که تمام بازرسی‌ها را پشت سر گذاشت، سپس به اندازه تقریبی بریده می‌شود و قبل از خروج به بازار تحت بازرسی‌های نهایی قرار می‌گیرد.

فولاد

نورد گرم نوار ورق

در اصل، نوار گرم دقیقاً همان فرآیند نورد صفحه را دارد. چیزی‌که آنها را متمایز می‌کند این است که در نورد گرم به گرم کردن مجدد و چرخاندن صفحات فولادی در تمام طول راه ادامه می‌دهد تا زمانی‌که حدود 1/16 اینچ نازک و تقریباً 800 متر طول داشته باشند. در نهایت کویل‌های فولادی بزرگی تولید می‌کند که از نوارهای فولادی بسیار نازک اما بادوام تشکیل شده است.

فرآیند نوردهای نوار گرم بر روی نورد رافینگ متمرکز است. اسلب‌های فولادی در شرایط پایه تعیین شده فشرده می‌شوند و سپس از رافینگ عبور می‌کنند. هنگامی‌که به اندازه کافی نازک شد، فولاد برای پردازش بیشتر سیم‌پیچ می‌شود. بعد آن را در یک رسوب‌زدا قرار می‌دهند تا فلس‌هایی را که احتمالاً در طول فرآیند اصلاح شده‌اند، از بین ببرند. این هم به یک سیستم خنک‌کننده نواری و هم به نورد تکمیل متصل است. سپس نورد نهایی ضخامت نوار فولادی را کاهش می‌دهد و چرخه تا رسیدن به ضخامت مشخص تکرار می‌شود. پس از انجام این کار، نوارهای فولادی به صورت ورق شده و برای مشتریان ارسال می‌شود!

نورد شمش

این نورد در ساخت میله‌های گرد، میله‌های تغییر شکل یافته، میله‌های سیمی و میله‌های مربعی تخصص دارد. این با نوردهای قبلی متفاوت است زیرا آنها بر روی صاف کردن صفحات فولادی به ضخامت مناسب تمرکز می‌کنند. با این حال، این شامل استفاده از شمش‌ها برای تولید میله‌های فولادی مختلف است. شمش‌های فولادی اغلب به‌عنوان صفحات فولادی مربع توصیف می‌شوند. سپس آنها را بر روی نورد شمش قرار می‌دهند که بیشتر فولاد را به شکل مقطع مربع یا سطح مقطع گرد در می‌آورد. پس از آماده شدن، شمش‌های فولادی به یکی از کارخانه‌های نورد مفتولی می‌روند که شمش را به میله‌های سیم تبدیل می‌کند یا در کارخانه‌های نورد میله‌ای که میله‌های گرد، تغییر شکل یافته و مربعی را در مجموع تولید می‌کنند. پس از تولید، محصولات تحت فرآیندهای تهویه و عملیات حرارتی بیشتر قرار می‌گیرند تا کیفیت و فرم کلی آنها بهبود یابد!

در واقع، خیلی بیشتر از این سه روش تهیه فولاد وجود دارد. درست مانند تنوع گسترده‌ای از محصولات فولادی‌، تعدادی کارخانه فولاد دیگر نیز با فرآیندهای مختلف وجود دارد که برای تشکیل سایر محصولات فولادی استفاده می‌شود!

https://reganindustrial.com/

5/5 - (1 امتیاز)
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است