اگر محصولی از فولاد ساخته نشده باشد، این احتمال وجود دارد که از یک دستگاه فولادی ساخته شده باشد. فولاد در اطراف ما است.

ماشین، تلفن، یخچال شما – حتی بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای که در داخل یخچال خود دارید – همگی یا از فولاد یا با استفاده از ابزار فولادی ساخته شده‌اند. قطعات پلاستیکی خودرو، شیشه‌ها و شاسی کامپیوتر همگی در قالب‌های فولادی تولید می‌شوند. فولاد در دنیای مدرن ما ضروری است.

ابزار و ماشین‌آلات طیف گسترده‌ای از تجهیزات را، از ابزارهای کارگاهی کوچک گرفته تا ماشین‌آلات بزرگ روباتیک کارخانه‌ای و کارخانه‌های نورد، پوشش می‌دهد. در سال 2017، ابزار و ماشین‌آلات تقریباً 15 درصد از مصرف جهانی فولاد را تشکیل می‌دادند.

فولاد در ساخت و ساز، تجهیزاتی مانند جرثقیل، مته، بولدوزر، داربست و پناهگاه‌های قابل استفاده مجدد و قابل حمل را فراهم می‌کند.

در کشاورزی، از بیل‌ها و چنگال‌های اولیه گرفته تا گاوآهن‌های مدرن، سیستم‌های آبیاری و سیلوهای ذخیره‌سازی غلات، فولاد در هر مرحله وجود دارد و کشاورزی را آسان‌تر و کارآمدتر می‌کند. کشاورزی بدون فولاد غیرقابل تصور است. از کشت زمین و کاشت بذر گرفته تا آبیاری، برداشت، ذخیره و حمل و نقل محصولات، فولاد بسیار حیاتی است. فولاد همچنین تغذیه، سرپناه و حمل و نقل دام را تسهیل می‌کند. ماشین‌آلات و تجهیزات هرآنچه که می‌خوریم و می‌نوشیم  نیز از فولاد ساخته شده‌اند.

تقریباً هر شکلی از ارتباطات انسانی به‌نوعی از فولاد استفاده می‌کند. روزنامه و کتاب بدون مطبوعات فولادی ایجاد نمی‌شد. رایانه‌ها و قلم‌ها حاوی فولاد هستند و با استفاده از تجهیزات فولادی تولید می‌شوند. سیستم‌های پستی در سراسر جهان برای تحویل نامه‌ها و بسته‌های ما به تجهیزات و زیرساخت‌های مرتب‌سازی فولاد وابسته هستند. فولاد حتی وقتی تماس تلفنی می‌گیریم، در تمام طول خط وجود دارد. فرستنده‌های رادیویی اساس بسیاری از روش‌های ارتباطی ما هستند. آنها در مانیتورهای کودک، اسباب‌بازی ها، تلفن‌های همراه، رادار و ماهواره‌ها استفاده می‌شوند. تولید خودرو و کامیون باعث استفاده گسترده از ربات‌های فولادی می‌شود.

فولادهای مورد استفاده برای ساخت قطعات معمولاً “فولاد ابزار” نامیده می‌شوند. آنها با عملکرد ویژه خود که از طریق اعمال محتویات آلیاژی و ریزساختارهای خاص به‌دست می‌آیند با سایر فولادها متفاوت هستند. این به آنها خواص منحصر به فردی مانند سختی بالا و مقاومت در برابر حرارت، سایش و خوردگی می‌دهد. این امر برای شکل دادن اغلب میلیون‌ها قطعه برای محصولات نهایی که هر کدام با کیفیت و تحمل یکسانی هستند، ضروری است. یک نمونه از آن، پرس برای قسمت بدنه خودرو است.

فولاد ابزاری که برای شکل دادن به قسمت ماشین استفاده می‌شود باید سخت‌تر از فولادی باشد که به آن شکل می‌دهد و باید برای مدت طولانی بدون شکستگی یا فرسودگی دوام بیاورد.

فولادهای ابزار برای کاربردهای مختلف تولیدی استفاده می‌شوند. آنها عبارتند از فولاد کار سرد، فولاد کار گرم و فولاد قالب‌گیری پلاستیک:

  • ابزار کار سرد، شکل دادن و ایجاد محصولات ساخته شده از مواد سرد است. پانچ کردن، کشیدن، شکل‌دهی، پرس و اکستروژن تنها برخی از کاربردهای مورد استفاده هستند. درب ماشین شما احتمالاً توسط پرس و با استفاده از فولاد سرد ساخته شده است و همینطور فولاد ضد زنگ در کالاهای سفید آشپزخانه شما.
  • ابزار کاری گرم: این فولادها باید در برابر حرارت مقاوم بوده و در اثر حرارت شدید ذوب یا تغییر شکل ندهند. کاربردهای معمولی عبارتند از ریخته‌گری، آهنگری، اکستروژن و مهر زنی داغ.
  • قالب‌گیری پلاستیک قطعات پلاستیکی را برای محصولات روزمره مانند بطری‌ها، روکش‌های تلویزیون، تلفن و تقریباً هر شی پلاستیکی در محیط اطراف شما شکل می‌دهد. این فولادها مسئول شکل و ظاهر قطعات هستند. سطح ابزار باید “عاری از نقص” باشد، که نیاز به فرآیندهای خاصی در کارگاه ذوب دارد. بدون اکستروژن پلاستیک، قالب‌گیری بادی و قالب‌گیری تزریقی، خانه‌های ما کاملاً متفاوت به نظر می‌رسید.

فولاد 100% قابل بازیافت است. این بدان معنی است که وقتی ماشین خود را اسقاط می‌کنید، فولاد آن نه تنها در ماشین جدید شما بازیافت می‌شود، بلکه ممکن است در ربات‌های مورد استفاده برای تولید خود ماشین نیز پیدا شود. بازیافت باعث صرفه‌جویی در منابع طبیعی و انرژی می‌شود و هر چه فولاد بیشتر بازیافت شود، محیط زیست نیز حفظ می‌شود.

منبع: Böhler Uddeholm